‘Ik zag TRIPS en dacht: Dat doen we al, maar eigenlijk is dat helemaal niet zo. ‘

‘Ik zag TRIPS en dacht: Dat doen we al, maar eigenlijk is dat helemaal niet zo. ‘

Door: Maaike Kieft, adjunct directeur 

Maaike Kieft, adjunct directeur bij de Zonnebloemschool, wil het beste uit iedere leerling en uit iedere collega halen. Met behulp van TRIPS heeft zij een toekomstbestendige manier gevonden om dit voor elkaar te krijgen.

Benadruk talenten en mogelijkheden

De Zonnebloemschool is een bijzondere school. Wij gaan namelijk uit van wat een leerling kan en benadrukken waarin hij of zij uitblinkt, niet wat hij of zij niet kan. En dat werkt, want onze leerlingen komen graag naar school. We hebben een gepassioneerd en sterk team. Ik zeg vaak tegen hen: Haal het beste uit jezelf, dan doen de leerlingen dat ook. Een gelukkige leraar zorgt er namelijk voor dat leerlingen met plezier naar school gaan en gemotiveerd zijn om te leren. Daarom geef ik mijn teamleden graag complimenten.

Goed onderwijs bieden, waar baseer je dat op?

De Zonnebloemschool is sinds 2014 een excellente school. Goed onderwijs is een abstract concept, want hoe weet je als team dat je de juiste dingen doet? En dat het onderwijs daadwerkelijk een positieve impact heeft op leerlingen? Dat is echt lastig, zeker in het speciaal onderwijs waar we steeds per leerling kijken wat we voor hem of haar kunnen betekenen en niet met gestandaardiseerde lesprogramma’s werken. Gelukkig hebben wij een manier gevonden om de impact van ons onderwijs zichtbaar te maken. Een manier die echt toekomstbestendig is.

Toekomstbestendig onderwijs verbeteren

In 2018 zijn we gestart met TRIPS, een methode waarmee het hele team met één druk op de knop inzicht heeft in onderwijskwaliteit en de mogelijkheid heeft om dit goed geïnformeerd te verbeteren. Toen ik de mogelijkheden van TRIPS voor het eerst zag, dacht ik: We hebben TRIPS niet nodig, want dit doen we al. Maar ik realiseer me nu pas dat dat echt niet zo is. TRIPS brengt alle relevante informatie samen op één plek en verbindt dit aan elkaar: feedback van leerlingen, lesobservaties, ontwikkelgesprekken, ouderevaluaties enzovoort. Met één druk op de knop kan ieder teamlid zien wat bekend is over de onderwijskwaliteit, wat goed gaat en wat beter kan. Dat was voorheen echt niet zo. Stel je eens voor dat we op de oude voet verder waren gegaan… Dan hadden we nu 7 systemen met 7 wachtwoorden en 7 verschillende werkwijzen. Dat was een drama geweest.

Toekomstproof werken aan onderwijskwaliteit

TRIPS biedt veel mogelijkheden, maar we doen de ingebruikname stapsgewijs. Ons team is in de zomer gestart met feedback vragen aan leerlingen. Leerlingen vinden dat echt leuk. Een leerling is per keer maar 1,5 minuut bezig, de vragenlijsten zijn lekker kort. Feedback van leerlingen maakt mijn team nieuwsgierig en motiveert om er direct mee aan de slag te gaan. Sinds kort doen we ook lesobservaties bij elkaar en geven we de gesprekscyclus vorm in TRIPS. Ik zie nu al dat mijn collega’s veel beter geïnformeerd zijn over onderwijskwaliteit en goed onderbouwde gesprekken voeren. We doen niet zomaar wat, maar weten echt wat er aan de hand is en wat we kunnen doen. Onze gesprekken zijn hierdoor veel interessanter en heel doelgericht.

Af en toe geven we er een slinger aan

TRIPS wordt omarmd door het team. Van leerlingen en collega’s horen wat goed gaat en welke tips zij hebben, dat is voor ieder teamlid toch geweldig? Natuurlijk verschilt het gebruik per persoon. Sommige collega’s gebruiken het uit zichzelf en zetten in één handomdraai enquêtes en observaties uit. Anderen hebben een zetje nodig, omdat zij bijvoorbeeld digibeet zijn. Als adjunct-directeur zorg ik ervoor dat iedere persoon krijgt wat hij of zij nodig heeft om goed met TRIPS te werken. En om bewust complimenten te geven voor al het goede werk dat zij verrichten.

TRIPS maakt beloftes waar
TRIPS geeft mij vertrouwen. De mensen bij TRIPS luisteren goed naar mij en mijn collega’s en begrijpen wat we bedoelen, waar we tegen aan lopen en denken mee over wat handiger kan. TRIPS is een heel betrouwbare partner en qua dienstverlening uniek in de onderwijs-/ICT wereld. Tot nu toe heeft het team haar beloftes steeds waargemaakt en altijd binnen het juiste tijdsbestek. Binnen twee weken is een oplossing bedacht, getest en uitgewerkt en weet het team hoe zij ermee moeten werken. Dat is erg prettig samenwerken. TRIPS is een positieve uitzondering tussen alle bestaande ICT-/systeembeheerbedrijven. Het is echt de moeite waard om met hen samen te werken. Waag de stap. Ook al vindt u dat misschien spannend.
Wie is Maaike Kieft?

Maaike (57) is sinds 2000 adjunct-directeur van de Zonnebloemschool in Emmeloord. De Zonnebloemschool kreeg in 2014 het predicaat excellente school. Maaike biedt met haar team (85 collega’s, 66 FTE) speciaal onderwijs aan 226 leerlingen in de leeftijd van 4 tot 20 jaar. Het team werkt sinds de zomer van 2018 met TRIPS. Op dit moment werkt het team samen met TRIPS aan een innovatietraject met als doel TRIPS nog beter aan te laten slaan bij jonge kinderen met een leeftijd of denkniveau van 4 t/m 6 jaar oud.

Met TRIPS geef jij jouw medewerkers en jouw organisatie de gereedschappen om aan de slag te gaan met professionele ontwikkeling.

Let’s talk
2018-12-04T10:10:26+00:00